نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال
سرخط خبرها

رد پای خراسانی‌ها در پاراالمپیک | ستاره‌ای به نام هادی رضایی

  • کد خبر: ۷۸۴۹۷
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
رد پای خراسانی‌ها در پاراالمپیک | ستاره‌ای به نام هادی رضایی
نگاهی به حضور و عملکرد ورزشکاران استان خراسان رضوی در تاریخ مسابقات پاراالمپیک خواهیم داشت.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ رقابت‌های پاراالمپیک توکیو از فردا برای نمایندگان ایران به‌صورت رسمی آغاز می‌شود و روز گذشته در آیین افتتاحیه این مسابقات حسن عبدی به‌عنوان نماینده خراسان در میان سایر ورزشکاران کاروان نخست اعزامی به این پیکار‌ها حاضر بود. جامعه ورزش جانبازان و معلولان خراسان رضوی در ۸ دوره حضور کاروان‌هایی از ایران در ادوار مختلف پاراالمپیک از سال ۱۹۸۸ تاکنون همواره نماینده‌هایی به‌عنوان ورزشکار داشته است. ۱۸ نماینده خراسان در ۸ دوره گذشته این رقابت‌ها حاضر بودند و در این دوره هم حسن عبدی در رشته بسکتبال باویلچر و مهدی بابادی در رشته والیبال نشسته از خراسان به این پیکار‌ها عازم شدند.

 

البته هادی رضایی هم در مقام سرمربی تیم‌ملی والیبال نشسته و سرپرست کاروان اعزامی ایران به توکیو از مشهد حاضر است. رقابت‌هایی که برای نمایندگان ایران از بازی فرداصبح ایران و استرالیا در بسکتبال باویلچر آغاز خواهد شد و حسن عبدی، ورزشکار خراسانی تیم‌ملی بسکتبال باویلچر، در ترکیب این تیم به میدان خواهد رفت. به همین بهانه نگاهی داشتیم به تاریخچه حضور خراسانی‌ها در ادوار پاراالمپیک و افتخاراتی که برای جامعه ورزش جانبازان و معلولان مشهد به ارمغان آوردند.

سهم خراسان از پاراالمپیک؛ فقط چند رشته خاص!

خراسان از همان اولین حضور کاروان ورزشی از ایران در پاراالمپیک ۱۹۸۸ سئول کره جنوبی همواره نماینده داشته است. نکته جالب توجه درباره این حضور تراکم حضور ورزشکاران خراسانی در رشته‌ای خاص است که نشان می‌دهد خطه خراسان در رشته والیبال نشسته از قطب‌های اصلی کشور است. در ۸ دوره گذشته پاراالمپیک و از ۱۸ نماینده استان در این مسابقات، ۱۵ نماینده فقط از رشته والیبال نشسته بودند!

 

عدد شگفت انگیزی که نشان می‌دهد والیبال نشسته خراسان آن قدر غنی بوده که همواره در این پیکار‌ها نماینده داشته است. البته فقط یک بار و در پاراالمپیک ۲۰۱۲ لندن تیم ملی والیبال نشسته ایران ورزشکاری از خراسان نداشت که در همان دوره هم مدال نقره را به دست آورد و دستش از طلا کوتاه ماند. ۳ نماینده دیگر خراسان در این دوران در رشته‌های تیراندازی باکمان، جودو و تیراندازی تپانچه حاضر بودند. نکته عجیب آنکه در تمام این ۸ دوره سهم ایران در رشته‌هایی مثل دوومیدانی و فوتبال ۷ نقره درخشان بوده و مدال‌ها را درو کرده است، اما هیچ گاه حتی یک نماینده از خراسان در این رشته‌ها نداشتیم! مسئله‌ای که نشانگر ضعف سرمایه گذاری و برنامه ریزی استان در این رشته هاست.

حداقل و حداکثر حضور

رقابت‌های پاراالمپیک ۱۹۸۸ سئول کره جنوبی پرفروغ‌ترین دوره حضور خراسانی‌ها بوده است؛ جایی که ۴ نماینده از خراسان به نام‌های هادی رضایی، محمدحسین پرستارحرمی، احمد شیونی مهجوری و سیدمحمدمصطفی تربتی در رشته والیبال نشسته نماینده استان بودند و با تیم ملی توانستند نشان خوش رنگ طلای آن دوره از مسابقات را به دست بیاورند. در پاراالمپیک ۱۹۹۲ بارسلون اسپانیا هادی رضایی، احمد شیونی مهجوری و علی گلکار ۳ نماینده خراسان در رشته والیبال نشسته بودند که بازهم طلا گرفتند.

 

تعداد نمایندگان خراسان در پاراالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتای آمریکا هم ۳ نفر بود و یک نشان خوش رنگ طلای تیمی والیبال نشسته. هادی رضایی، احمد شیونی مهجوری و علی گلکار بازهم نماینده خراسان بودند. در سال ۲۰۰۰ و در پاراالمپیک سیدنی استرالیا شمار نمایندگان والیبال نشسته یکی کم شد و علی گلکار و حجت بهروان تنها نمایندگان خراسان بودند که البته بازهم طلا را به دست آوردند. در عوض در رشته تیراندازی با تپانچه نیره عاکف به عنوان اولین مدال آور تاریخ ورزش بانوان ایران در پاراالمپیک توانست یک برنز تاریخی به دست بیاورد. سال ۲۰۰۴ آتن علی کلگار تنها نماینده خراسان بود و نقره والیبال نشسته را به دست آورد.

 

سال ۲۰۰۸ پکن نیز خراسان در والیبال نشسته فقط یک نماینده داشت و آن هم سیدمحمد حسینی فر بود که با تیم ملی به مدال طلا رسید. البته در این دوره خراسان یک نماینده دیگر در رشته جودو کم بینایان هم داشت که سعید رحمتی بود و توانست نشان نقره این مسابقات را به دست بیاورد. پاراالمپیک ۲۰۱۲ لندن تنها دوره‌ای بود که نمایندگان خراسان نتوانستند با مدال به کشور برگردند. در این دوره فقط راضیه شیرمحمدی در تیروکمان حاضر بود که نتوانست به نشانی برسد و در والیبال نشسته هم برای اولین بار خراسان هیچ نماینده‌ای نداشت. سال ۲۰۱۶ ریو هم مهدی بابادی تنها نماینده خراسان در این پیکار‌ها بود که نشان طلای تیم ملی والیبال نشسته را به دست آورد.

مورد ویژه هادی رضایی

هادی رضایی از نوابغ و نوادر ورزش جانبازان و معلولان کشور است که حالا در قامت سرپرست کاروان ایران در توکیو و البته سرمربی افسانه‌ای تیم ملی والیبال نشسته در پاراالمپیک حاضر است. هادی رضایی ۳ طلای پاراالمپیک در رشته والیبال نشسته به عنوان ورزشکار و ۲ طلا و یک نقره در مقام سرمربی به دست آورده است؛ آماری که البته با طلا‌های جهانی اش شگفت انگیزتر هم می‌شود. او به دنبال طلایی دیگر در پاراالمپیک است.

۲ چهره غافل گیرکننده

با جست وجو در فهرست خراسانی‌های تاریخ پاراالمپیک به ۲ چهره غافل گیرکننده برمی خوریم که شاید کمتر از آن‌ها یاد شده است؛ احمد شیونی مهجوری و علی گلکار. اولی با ۳ طلای پاراالمپیک در والیبال نشسته و ۳ دوره حضور، و دومی با ۳ طلا و یک نقره و ۴ دوره حضور! ۲ ورزشکار تاریخ ساز ورزش جانبازان و معلولان خراسان رضوی هستند.

۲ بانوی پاراالمپیکی و ۲ اتفاق

نیره عاکف و راضیه شیرمحمدی ۲ بانوی خراسانی هستند که در تاریخ پاراالمپیک‌ها حاضر بودند. اولی توانست برنز تپانچه را به دست بیاورد و دومی اگرچه مدال نگرفت، در پاراالمپیک ۲۰۱۲ لندن حضوری درخشان داشت و همین ۲ سال پیش هم بود که ناباورانه دار فانی را وداع گفت.

سلام ۲ نماینده بعد از ۱۳ سال

آخرین باری که خراسان در پاراالمپیک ۲ نماینده داشت به سال ۲۰۰۸ برمی گردد. بعد از آن، هم در لندن ۲۰۱۲ و هم در ریو ۲۰۱۶ خراسان فقط یک نماینده در پاراالمپیک داشت. با وجود این حالا بعد از گذشت ۱۳ سال دوباره خراسان با ۲ نماینده در این پیکار‌ها حاضر است؛ حسن عبدی در بسکتبال باویلچر و مهدی بابادی در والیبال نشسته. نکته جالب حضور عبدی در تیم ملی بسکتبال باویلچر است که خراسان را صاحب نماینده در پنجمین رشته ورزشی در تاریخ این مسابقات کرد. پیش از این خراسان در والیبال نشسته، جودو، تیراندازی باکمان و تپانچه نماینده داشت و حالا بسکتبال باویلچر به شمار این رشته‌ها اضافه شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->